خانه / بهداشت و سلامتی / دانستنی های پزشکی / مطالبی مهم درباره پوکی استخوان

مطالبی مهم درباره پوکی استخوان

نت ناب: پوکی استخوان بیشتر در بین زنان رایج است تا مردان. به این دلیل که حجم استخوان در زنان کمتر از مردان است. معمولا عمر زن‌ها از مردان بیشتر و مصرف کلسیم در آنها کمتر است، و برای قوی نگهداشتن استخوانهای‌شان به هورمون زنانه استروزن نیز دارند.کمبود کلسیم در پوکی استخوان باعث می‌شود که بخش داخلی استخوان‌ها متخلخل ‌شود. این حالت را از دست رفتن توده استخوانی می‌نامند. این عارضه در طول زمان باعث ضعیف‌شدن استخوان‌ها و افزایش احتمال شکستگی در آنها می‌شود.اگر عمر مردان آنقدر زیاد باشد، آنها نیز شاهدخطر ابتلاء به پوکی استخوان در اواخر عمرشان خواهند بود.

پوکی استخوان چه علائمی دارد؟

هنگامی که توده کل استخوانی در حدود ۳۵ سالگی‌ به اوج خود می‌رسد، همه بزرگسالان از  ۳۵ سال به بعد شروع به از دست دادن توده استخوانی می‌کنند.

در  زنان میزان از دست رفتن استخوان پس از یائسگی که میزان هورمون استروژن افت پیدا می کند، سرعت می‌گیرد. از آنجایی که تخمدان‌ها استروژن می‌‌سازند، اگر هر دو تخمدان با عمل جراحی برداشته شوند، به سرعت از دست رفتن توده استخوانی افزوده می‌شود.

عوامل خطر ابتلاء به پوکی استخوان این‌ها هستند:

. یائسگی قبل از ۴۸ سال.

. جراحی برداشتن تخمدان‌ها قبل از یائسگی.

. کمبود کلسیم دریافتی.

. ورزش نکردن به قدر کفایت.

. استعمال دخانیات.

. سابقه پوکی استخوان در خانواده.

. مصرف مواد مخدر.

. بدن لاغر و هیکل استخوانی کوچکتر

. پوست روشن (سفید پوست یا نژاد آسیایی)

. پرکاری تیروئید

. استفاده طولانی مدت از داروهای استروئیدی خوراکی.

چه مقدار کلسیم نیاز دارم؟

شما قبل از یائسگی هر روز به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارید. بعد از یائسگی اگر استروژن مصرف می‌کنید هر روز  به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارید. اگر استروژن مصرف نمی‌کنید هر روز  به ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارید.

معمولا بزرگترین حجم گرفتن کلسیم از غذا است. منابع خوب کلسیم، فرآورده‌های لبنی بدون چربی و کم چرب هستند. از دیگر منابع کلسیم شامل باقلا خشکیده، ماهی ریز(ساردین) و کلم بروکلی است.

در هر یک از موارد ذیل در حدود ۳۰۰ میلی گرم کلسیم  وجود دارد:

یک فنجان شیر یا ماست،۲ پیمانه  کلم بروکلی، یا ۶ تا ۷ ماهی ریز (ساردین).

اگرشما با خوردن غذا کلسیم کافی را نگیرید. ممکن است پزشک به شما قرص کلسیم پیشنهاد کند. آن را در بین وعده های غذایی یا با شیر مصرف کنید. ویتامین D و لاکتوز (قند طبیعی شیر) به بدن شما در جذب کلسیم کمک می‌کند.

روش‌های قوی نگه داشتن استخوان‌ها

. ورزش

. رژیم غذایی متعادل که دست کم  روزانه حاوی ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم باشد.

. ترک سیگار. سیگار باعث تشدید پوکی استخوان می‌شود.

. با پزشک خود در مورد “درمان جایگزینی هورمونی” یا HRT پس از یائسگی و

. یا داروهای پیشگیری و درمان ‌کننده  پوکی استخوان مشورت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 3 =

Powered by moviekillers.com